Darbs ar Damiru, kas atveido galveno lomu, man aizsākās jau aprīlī. Nevarētu teikt, ka tas bija “darbs” tradicionālajā nozīmē — es viņu ieraudzīju kastinga video. Aprīlis bija intensīvs laiks, jo paralēli intensīvi meklēju filmas bērnus. Man tika atsūtīti video no četrām dažādām kastinga aģentūrām un personām — puikas vecumā no 8 līdz 12 gadiem. Noskatījusies video, veicu savu atlasi, un pēc tam bērni nāca pie manis uz studiju.
Meklēšana notika intuitīvi — nebija svarīgs tikai izskats, bet arī enerģētika un spēja izpildīt aktieriskos uzdevumus. Visi puikas bija forši, talantīgi un simpātiski. Prieks, ka aug tik laba jaunā paaudze! Tomēr lomai es nemeklēju tikai “foršu puiku”. Mans Markuss ir dzīves sists — daudz filmēšanās laikā viņš būs sevī ierāvies, reizēm agresīvs un nesavaldīgs. Pie manis nāca puikas no pilnvērtīgām ģimenēm, kas bija redzams viņu sejās, bet Damiram — arī viņam ir priekšzīmīga ģimene — bija kaut kas īpašs. Noslēpums un iekšējā gudrība.
Filmā ir četri bērni, tāpēc paralēli meklēju arī Emīliju — 8 gadus jaunu meitenīti, viņas 12 gadus veco brāli Kristianu un viņa draugu Renāru. No aptuveni 600 bērnu atlases tika izveidots 12 bērnu pulks, kam novadīju četras aktiermeistarības nodarbības. Tas bija nepieciešams, lai redzētu, kā viņi strādā, klausās un izskatās dažādās situācijās. Tā mēs nokomplektējām bērnus filmai.
Tā kā Damirs pēc tautības ir krievs, ar viņu regulāri strādāju, lai uzlabotu latviešu valodas fonētiku, kā arī mācīju zīmēt — jo mans filmas puika ir mākslinieka dēls un skaisti zīmē. Damirs pats ir futbolists, uzbrucējs, un tas arī atspoguļojās viņa raksturā — spīts un neatlaidība. Es runāju ar viņu kā līdzīgs ar līdzīgu, godīgi stāstot, ka gaida grūts, atbildīgs, bet interesants darbs. Kad loma bija apstiprināta, sāku strādāt individuāli — liekot izspēlēt epizodes, tulkojot katras frāzes, skatiena un darbības nozīmi.
Vēl viens grūti atrodamais personāžs bija Jūrnieka lomas atveidotājs. Vairākkārt man iesaka – izvēlies vīrieti, bet es biju pārliecināta – Jūrnieks ir sieviete. Meklējām starp lietuviešu un Latvijas Krievu teātra aktrisēm. Viena aktrise bija ļoti piemērota, bet nesaprata latviski.
Ar producenti pat braucām uz Igauniju pie citas, ļoti atbilstošas aktrises, bet viņa atteicās sūtīt provas, jo bija slavena un nevēlējās sadarboties. Biju gatava pat braukt uz dublāžu, bet video prove tā arī neatnāca, un pēc kāda TV seriāla fragmenta sapratu — neder. Atgriezos pie latviešu aktrisēm, vēlreiz rūpīgi izpētīju video provas, un atradu — Indru.
Kad Indra atnāca, viņa bija ļoti sajūsmināta par iespēju spēlēt šo lomu. Vienīgais, ko viņa teica — nefilmēšos plika. Es atbildēju — nav problēmu, izdomāsim risinājumu. Tā sākās brīnišķīgs piedzīvojums darbā ar Indru Burkovsku.
Īpaši jāuzteic sadarbība ar Daci un Egonu — manās acīs viņi abi ir ģēniji, lai gan sākumā Egons lomu negribēja.
Pasaules klases pieskāriens atnāca ar Agatu no Polijas. Mana producente bija sadraudzējusies ar poļu producenti, un mēs abas devāmies uz Varšavu, lai runātu par “Bedres” kopražojumu. Kopražojums nebija iespējams — debijas filmai ir ļoti grūti, pat neiespējami, dabūt tādu finansējumu, bet, pateicoties šai sadarbībai, ieraudzīju Agatas atlasi. Uzreiz sapratu — tā ir Smaida. Neiedziļinājos vairāk — vēlāk uzzināju, ka viņa ir pirmās lieluma zvaigzne Polijā, pat Holivudā filmējusies. Pēc tam atradu viņas nopelnus — filmējusies kopā ar Jason Statham filmā “Redemption” utt.
Nebija ilgi jāpierunā — tikai nedaudz jāpakaujās, jo Agatai bija interese, un man bija patīkams pārsteigums par viņas atsaucību. Sūtīju viņai balss ierakstus, kuros ierunāju tekstu pa teikumiem un pat pa vārdam. Zvaigzne ieradās un savas frāzes runāja perfekti. Mūs visus pārsteidza viņas precizitāte un disciplīna katrā filmēšanas dublī. Nekādas dīvas iezīmes — pārtraukumos viņa sēdēja nojumē un adīja. Parunājāmies par dzīvi, un es izteicu apbrīnu par viņas spēju runāt latviski, nesaprotot vārdu nozīmi. Viņa atbildēja, ka runāt latviski viņai asociējas ar dziedāšanu. Un jā, pilnīgi piekrītu — kad ar Damiru strādāju pie viņa latviešu valodas, teicu, lai iedomājas, ka viņš dzied uz garajiem patskaņiem, tā būs precizitāte. Labi, ka viņiem abiem ir muzikāla dzirde.
Rezultātā — mūsu dziedātgriba ir iekodēta valodā. Un tas ir forši.
Lai izdodas!
MARANA Productions
Skaņu un video studija
+371 26 827 687
[email protected]
Brīvības iela 84 – 10, Rīga, Latvia
